Informując uczniów, pamiętaj

  • Pamiętaj, by nie podawać zbyt wielu informacji naraz. Używaj dosłownych określeń dotyczących śmierci, na przykład: umarł, nie żyje, rak, wypadek. Wystrzegaj się określeń niejednoznacznych typu: odszedł, zasnął, strata.
  • Reakcje uczniów mogą być bardzo różne. Często pojawiają się wspomnienia własnych strat bliskich osób, śmierci ukochanych zwierzaków. Nie denerwuj się, jeśli jedną z reakcji będzie śmiech lub milczenie, brak pytań. To nie znaczy, że nie przejęli się sytuacją.
  • Warto takie spotkanie z klasą zakończyć jakimś pozytywnym akcentem. Można przypomnieć, że nie wszyscy ludzie chorujący na raka umierają, że ludziom zdarzają się różne wypadki, ale przeważnie nie są one poważne. Zwłaszcza młodsze dzieci mogą potrzebować takich zapewnień. Warto zachęcić ich do przypomnienia sobie takich sytuacji, które zakończyły się wyzdrowieniem lub były groźne, ale nic się poważnego nie stało. Podkreślić, że zazwyczaj ludzie żyją długo, najpierw chodzą do szkoły, potem pracują, zakładają rodziny. Czasami tylko dzieje się inaczej.